Natural Dogs

Een aantal jaren geleden volgden Ineke van Liere en haar man René met hun honden een opleiding. Het leverde hen heel veel kennis en inzichten op die ze graag met andere hondeneigenaren wilden delen. Maar dan wel op hun eigen unieke manier. Zo ontstond Natural Dogs; een veelzijdig bedrijf waar maatwerk hoog in het vaandel staat.

De training richt zich op de individuele hond. Ineke: “het aanbieden van trainingen in klasjes past niet bij onze filosofie. Uit ervaring weten we dat honden dan al snel overprikkeld raken. Ze hebben geen plezier in de training en leren niets”.  Een van de leukste onderdelen van haar werk is de speurles. “Hondjes die onzeker zijn ontdekken hoe goed hun neus werkt en dat geeft het zelfvertrouwen een enorme boost”.

Zuid-Afrikaanse leverancier

Natural Dogs verkoopt ook tuigjes, lijnen en aanverwante producten. “We zien veel honden met fysieke en gedragsproblemen en dat komt meestal omdat er te hard aan de halsband getrokken wordt. De tuigjes die wij maken zijn ergonomisch gezien goed voor de hond. Wij leveren maatwerk, elke hond is anders”. Ineke en haar man gingen zelf met naald en draad aan de slag. Onlangs startten ze een zoektocht naar een leverancier die webbingband maakt die voldoet aan hun eisen. Een bedrijf in Zuid-Afrika produceert de gewenste band in diverse kleuren en breedtes. “Inmiddels passen we een bijzondere sluiting toe op de tuigjes”, vertelt Ineke. “Een magnetische sluiting die goed blijft zitten en toch gemakkelijk te bedienen is. Ook voor mensen die wat minder gevoel of kracht in de vingers hebben, bijvoorbeeld door reuma, maar ook in de winter wanneer je handschoenen draagt.”

Uitbreiding van de doelgroep

Natural Dogs is voortdurend in ontwikkeling. Op dit moment worden voorbereidingen getroffen om de producten niet alleen aan te bieden aan consumenten maar ook aan bedrijven zoals dierenwinkels en hondenscholen. “Dat betekent dat we na moeten denken over marketingvraagstukken”. Dat is een grote uitdaging, vindt Ineke. “Het is onze passie om te werken met de honden en voor de eigenaren. Marketing is een heel ander vak. Dat vinden we allebei wel lastig”. 

Start to Grow

In 2019 volgen Ineke en René het Start to Grow programma om meer handvatten te krijgen om het bedrijf verder uit te bouwen en ook internationaal op de kaart te zetten. Want dat is een droom van het echtpaar. Ineke zegt daarover: “ Met onze manier van werken zijn we onderscheidend. We zoeken graag naar creatieve oplossingen om onze klanten te helpen en we weten dat we unieke producten aanbieden. Daar is een markt voor. Niet alleen in Nederland. Ik heb al een bescheiden klantenkring opgebouwd in België. Het zou toch fantastisch zijn als we dat binnen een paar jaar kunnen uitbreiden naar omringende landen als Duitsland en Frankrijk”.