Omdenken doe je zo! Een interview met rasondernemer René Hopmans van Focus Events

René Hopmans is mede-eigenaar van Focus Events, een jong bedrijf dat muziekevenementen en festivals organiseert in West-Brabant. De coronacrisis hakt er nog steeds flink in, maar desondanks heeft het zich goed staande weten te houden in deze crisis en kijken ze nu vooruit. Naar een tijd waarin de reguliere werkzaamheden waarschijnlijk tegen de zomer weer mogen worden opgepakt. Een inspirerend gesprek…

“Iedereen werd overvallen door COVID-19. Uiteraard volg je als evenementenbureau alle algemene nieuwe trends en ontwikkelingen. Zo ook het verloop van het virus vanuit China naar Europa. Ergens zagen we het wel aankomen en zijn we ervaren in het maken van scenario’s en te anticiperen op veranderingen qua weer, bezoekersaantallen enzovoorts. Maar uiteindelijk komt die klap want voor onbepaalde tijd word je gedwongen al je werkzaamheden stop te zetten. In eerste instantie moesten we al onze bezoekers informeren en werd er één event gecanceld. Maar al snel volgden er meer events totdat de hele agenda leeg was.”

Kon je meteen omdenken of was het eerst bij de pakken neerzitten?
“Het omdenken hoort bij de bedrijfsvoering, maar je wilt events organiseren en blijven ondernemen. Dat proces voltrok zich niet direct, maar na een aantal weken wisten we wel welke kant we met het team op wilden. Er zit toch een ondernemersdrift in. Als je wilt werken, is er altijd werk. Dus zijn we ons netwerk, families en vrienden gaan benaderen om kluswerkzaamheden te gaan doen. Nu zitten we al bijna een jaar vol voor drie man en moeten zelfs al met regelmaat ZZP’ers inhuren binnen onze VOF RJ Klus- en onderhoudsprojecten. Het is natuurlijk niet onze core-business, maar het is wel ondernemen, en deze vreemde periode vliegt daardoor voorbij.”


Heb je een advies voor ondernemers die nog steeds niet hun eigen werkzaamheden kunnen uitvoeren?

“Er is altijd werk. Fysiek moet het natuurlijk wel kunnen en wellicht moet er een concessie worden gedaan in het salaris maar boor andere markten aan en verbreed je blik. Uiteindelijk komt er een einde aan deze crisis en komt het jouw core-business ten goede.”

Beeld: Dennis Verswijver, Easyspaces

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

  • Altijd up-to-date
  • Tips & Tricks van ondernemers