GetToKnow: Bommel van Paassen (Trainer Groeiprogramma)

Of het nu een klein, MKB of een internationaal bedrijf is: het begeleiden van ondernemers loopt als een rode draad door de zakelijke carrière van adviseur Bommel van Paassen. Met veel ervaring in de financiële sector én een eigen adviesbureau is hij de ideale trainer voor het groeiprogramma van Start To Grow. Maak kennis met… Bommel van Paassen. 

Kun je wat meer over jezelf vertellen?
‘’Mijn loopbaan begon op de Hogeschool Haarlem, waar ik Small Business Management heb gestudeerd. Na het afronden hiervan heb ik een aantal jaren bij een bedrijf gewerkt waar ik een stuk administratie heb opgezet om vervolgens de stap te zetten richting de financiële wereld. Binnen deze sector heb ik onder andere gewerkt als accountmanager en relatiemanager voor mkb-bedrijven en internationale accounts, waarna ik kantoordirecteur werd van ING Bank in Etten-Leur. Met bijna meer dan 20 jaar ervaring in het vak, besloot ik 3 jaar geleden voor mezelf te beginnen. Ik startte mijn eigen bedrijfseconomisch en bancair adviesbureau en dat doe ik tot de dag van vandaag nog steeds. Hier begeleid ik ondernemers, voornamelijk MKB, in financiële trajecten of in bedrijfsopvolging en bedrijfsoverdracht.’’ 

Hoe ben je bij StartToGrow terechtgekomen? 
‘’Twee jaar geleden ben ik contact gekomen met Paul Hooghuis, ook trainer van het groeiprogramma bij StartToGrow. Wij volgden een opleiding bij hetzelfde bedrijf. We hadden een goede klik en vulden elkaar goed aan. Toen is het balletje gaan rollen...’’   

Wat is de drive geweest om ondernemers te begeleiden?
‘’De rode draad binnen mijn zakelijke carrière is altijd ondernemers en ondernemerschap geweest. Ik krijg energie van het begeleiden van ondernemers. Op basis van mijn ervaringen kan ik ze wegwijs maken in het ondernemerslandschap en hen helpen met zaken waar zij tegenaan lopen. Ondernemen wordt, zeker wanneer je groeit, steeds complexer. Er komt veel meer kijken dan je in eerste instantie verwacht.  In praktijk merk ik vaak dat een ondernemer bijvoorbeeld goed is in het produceren van zijn product of uitdragen van zijn dienst, maar gaat hij of zij groeien? Dan komen er extra zaken bij kijken en wordt het ingewikkeld. Ik help ze graag op weg om de juiste stappen te zetten.’’ 

We kennen je als trainer van het groeiprogramma binnen StartToGrow. Wat is jouw drive om dit te doen? 
‘’Het groeiprogramma pakt alle facetten van het ondernemerschap aan. Dat maakt het programma breed en dus leuk om te doen. Tijdens het programma worden er meerdere sessies gehouden met dezelfde groep. Dit zorgt ervoor dat ik als trainer, maar ook de ondernemers onderling, een band met elkaar opbouwen. Je komt steeds meer over de ondernemers en hun ondernemingen te weten. Dat is niet alleen leuk; het levert ook vaak waardevolle inzichten op. Daarnaast ben je als ondernemer ook eventjes een dag uit je bedrijf. Je omgeeft je in een andere setting en dat biedt kansen. Wanneer je je hieraan overgeeft en bewust instapt, heb je hier ook écht iets aan.’’ 

Wat voor obstakels kan groei met zich meebrengen?
‘’Als ondernemer groeien is natuurlijk het mooiste wat er is. Toch brengt het ook veel obstakels met zich mee. Eén van de obstakels die ik in het verleden vaak ben tegengekomen zijn problemen met debiteuren en crediteuren. Wanneer je als bedrijf te hard groeit, schiet de rekeningcourant alle kanten op en blijft deze niet meer in de pas. Daarnaast kun je als ondernemer ook tegen personele, huisvestings- of persoonlijke problemen aanlopen die jouw groei in de weg zitten. Pak bijvoorbeeld een simpel productiebedrijf. De eigenaar hiervan is begonnen met één machine, welke hij zelf bediend. Als het bedrijf gaat groeien, komen er meer machines bij, moet er personeel aangenomen worden en verandert zijn rol. Hij moet ineens personeel gaan aansturen, nadenken of financiering, gesprekken voeren met de bank, inkopen gaan doen en omgaan met klachten. De kunst voor de ondernemer is om dit te herkennen en vervolgens te accepteren dat je niet alles alleen kunt. Ben je ergens niet goed in? Neem iemand aan of huur er iemand voor in. In praktijk merk je dat ondernemers dit allemaal zelf op willen pakken – en dat gaat niet altijd in een groeiend bedrijf.’’ 

Wat zijn de meest gemaakte fouten? 
‘’Eén van de meest gemaakte fouten bij groeiende ondernemers is het niet overdenken van de gevolgen van groei. Zo kan het zijn dat je je groeistrategie nog niet op orde hebt en impulsief gaat handelen of geen financieel overzicht hebt, waardoor je bijvoorbeeld iets aanschaft en vervolgens pas denkt... Hoe ga ik dit nu eigenlijk financieren? In al deze gevallen is het belangrijk om jezelf de vraag te stellen: wat levert het op? En wat is de impact op mijn bedrijf? Moet ik misschien hulp van buitenaf raadplegen? Het is hoe dan ook belangrijk om open te staan voor adviezen van buitenaf. Je hoeft niet altijd alles in je eentje te bedenken of te doen.’’ 

Komen bovengenoemde obstakels ook aan bod tijdens het groeiprogramma? 
‘’Ja, zeker! Het groeiprogramma is breed opgezet en gaat langs alle facetten van het ondernemerschap. In het vorige groeiprogramma viel op dat de vraag ‘Wie is je klant?’ veel naar voren kwam. Op wie richt je je nu? Hoe spreek je deze mensen aan? Dat is een vraagstuk die we ook dit groeiprogramma uitgebreid gaan behandelen. Daarnaast besteden we ook aandacht aan de financiën, leiderschap en teamontwikkeling. En dat is denk ik ook de kracht van dit programma: het totaalplaatje. Aan het einde van rit ziet de ondernemer dat al die facetten onlosmakelijk aan elkaar verbonden zijn. Klopt jouw strategie niet? Dan kloppen jouw financiën ook niet. Zit er een knelpunt in je personeel? Dan zal er ook snel een kink ontstaan in het productieproces of in de dienstverlening. Het klinkt misschien heel simpel, maar alles is met elkaar verbonden. Het één versterkt of verzwakt het andere – zeker als je het niet goed doet.’’ Bommel vervolgt: ‘’Tijdens de training  gaan we simpel en praktisch aan de slag. Aan het eind van het programma heb jij jouw groeiplaat in handen. Een plan waar je heel goed en direct mee aan de slag kunt. Na het programma hebben we ook nog zo’n 2 of 3 intervisie-sessie om te kijken welke stappen je al hebt gezet en waar je nog tegenaan bent gelopen, maar ook vooral om te kijken welke resultaten je al hebt geboekt.’’ 

Voor wie is het groeiprogramma bedoeld? 
‘’Het groeiprogramma is bedoeld voor ondernemers die echt voor een groei van hun bedrijf staan. Dit kan gaan om kwalitatieve groei, zoals een uitbreiding van het assortiment, maar ook kwantitatieve groei, zoals het verhogen van je personeel. Het kan ook bijvoorbeeld zijn dat je nu als ZZP’er werkt, maar een bedrijf wilt overnemen of op het punt staat de stap te maken om personeel aan te nemen.’’

Tot slot: wat is jouw ‘’gouden tip’’ voor groei? 
‘’Als ik kijk naar de meest succesvolle bedrijven die ik eerder in mijn portefeuille heb gehad, waren dat de bedrijven die goed georganiseerd waren. Ze hadden een team met goede mensen waar je echt op kunt bouwen. Dat is wat mij betreft een sleutel tot succes: een goed team van mensen om je heen. Heb je dat? Dan beweeg je op een andere manier door de markt. Je ziet waar kansen liggen en je bent beter in staat om die kansen op te pakken. Samen sta je toch sterker: je ziet beter wat er gebeurt in de wereld en kunt er samen op in spelen.’’  

 

 

Schrijf je nu in voor onze nieuwsbrief

  • Altijd up-to-date
  • Tips & Tricks van ondernemers