"Een kwestie van gewoon doen"

Soms is het nu of nooit. Voor BOZlokaal was het 'nu'. De drie initiatiefnemers zagen aan het begin van de coronacrisis een unieke kans en sprongen direct in het diepe. Ondanks dat de drie ervaren ondernemers zijn, had het behoorlijk wat voeten in de aarde om dit nieuwe bedrijf online te krijgen. Een gesprek met Pascal van Poecke, Daan Adriaansen en Cees Bruijs over ondernemen in crisistijd. 

Daan: “Voordat we met zijn drieën begonnen met de concrete plannen voor BOZlokaal, hadden we afzonderlijk van elkaar al de eerste stappen gezet. Voor mijn eigen automatiseringsbedrijf ben ik dagelijks bezig met het maken van webshops. Pascal en ik kennen elkaar vanuit de Bergse Ondernemersclub en we hadden het al eens gehad over een lokaal digitaal winkelcentrum, maar dan in de retail. Dus dat idee lag er al.” 

Cees: “Tijdens de eerste lockdown in maart dit jaar zag ik in één klap mijn gehele omzet wegvallen. Ik lever groente en fruit aan horeca dus als ondernemer ga je meteen schakelen. Ik stuurde in alle whatsappgroepen waarin ik zat het bericht: wie maakt mijn koelkasten leeg? Want daar kon ik als eerste nog wat omzet uit halen."

Pascal: "Dat appje kwam dus ook in onze groep van de ondernemersclub terecht. En ik dacht het is nu of nooit. Het hele idee van retail werd vervangen door food. Want dat is uniek, vers en je steunt er de lokale ondernemers mee." De ondernemers gingen aan de slag en er werden taken verdeeld. Naast het bouwen van het digitale winkelplein lagen er organisatorisch heel wat uitdagingen te wachten. Zoals het betrekken van foodondernemers en het hele logistieke proces goed werkend maken. 

Compleet concept 

Pascal: “Ik ben in de ondernemerswereld in Bergen op Zoom niet bekend, maar Cees natuurlijk wel. Dus zo hebben we de rollen verdeeld, gekeken wie waar goed in is. Ik heb mij op het logistieke proces gestort, Daan het bouwen van de webshop en Cees zorgde voor de contacten met andere versbedrijven. Uiteindelijk is het ook een kwestie van gewoon doen.” 

Cees: “Voordat ik op pad ging naar collega-ondernemers hadden we van tevoren met zijn drieën alles goed uitgedacht en voorbereid. Want als je met een plan komt bij een winkel voor een digitaal platform krijg je geheid veel vragen. Er was een aantal ondernemers direct heel enthousiast, andere wilden het eerst aankijken of durfden niet. En niet omdat ze er niet in geloofden, maar bang waren dat ze het te druk zouden krijgen met bestellingen.”

Daan: “In principe is het concept nu met negen ondernemers compleet. We hebben zoveel mogelijk geautomatiseerd zodat er zo min mogelijk tijd in het hele proces gaat zitten van op het moment dat er een bestelling binnenkomt tot de uiteindelijke aflevering.” 

7 dagen in de week 

Pascal: “Het duurt wel even voordat het hele systeem goed werkt, het is een complexe organisatie. We hebben het zeker wel drie keer moeten bijschaven. Je moet ook zeker weten dat er naast de vis die is besteld ook de juiste bos bloemen wordt bezorgd. En dat de bezorger zo efficiënt mogelijk de bus inpakt. Je mag daar geen fouten in maken. En natuurlijk komt het een enkele keer voor dat er een product wordt gemist, maar we leveren dezelfde dag altijd nog na." 

Daan: “Het relatieve voordeel van de hele crisis is voor mij wel dat ik echt minder te doen heb gehad naast mijn eigen bedrijf. Veel sociale activiteiten zijn weggevallen, dus die tijd heb ik benut om aan BOZlokaal te werken. Maar dat was lang niet genoeg, dag en nacht hebben we eraan gewerkt. Op een gegeven moment droomde ik zelfs over storingen in het systeem en kwam ik er ‘s ochtends achter dat ik ’s nachts aantekeningen had gemaakt."

Pascal: “Ik kan ook wel stellen dat het sociale leven ontzettend is teruggelopen, dat is er gewoon bijna niet dus die tijd heb ook ik benut om te werken aan BOZlokaal. Op een gegeven moment ben je er zeker wel zeven dagen in de week mee bezig. Maar het is ook heel leuk om te doen. Het heeft veel tijd gekost, maar we hebben ook vaak ontzettend veel gelachen met elkaar.” 


Sucesvolle start 

Sinds eind oktober is het digitale winkelplein open en vanaf de start succesvol. Er zijn dagen met meer dan honderd bestellingen per dag. Dat kan in de toekomst zeker opgeschaald worden. 
Cees: “Elke ondernemer die meedoet met BOZlokaal is een jaar het commitment aangegaan met ons. Wij verhuren de digitale winkel en nemen daarbij alles uit handen. Er zit van onze kant uit veel tijd en geld in dus een afspraak van een jaar is de minimale termijn die je moet aanhouden."

Pascal: “Het zou nog meer een geoliede machine kunnen worden en daarnaast streven we naar 200 bestellingen per dag, wat in principe geen harde doelstelling is. Goede service en kwaliteit van de producten staat bovenaan. Daarnaast krijgen we ook al vragen uit omliggende gemeentes zoals Woensdrecht of we daar bezorgen. Dat zijn mogelijkheden om op te schalen. Momenteel staan er ook al extra koelcellen klaar om in werking te worden gezet dus die uitbreiding daar zijn we al wel mee bezig.” 

Lees al het laatste

Nieuws