Drukbezochte themasessie geeft ondernemers stof tot nadenken

Op Goede Vrijdag 19 april was de eerste themasessie van de nieuwe programmering StartToGrow. Tijdens deze eerste sessie gingen circa 25 ondernemers uit de regio West-Brabant aan de slag met de strategie van hun bedrijf aan de hand van de methodiek van OGSM. René Mol en Corien Plaisier, adviseurs bij Perficio Adviseurs, verzorgde deze leerzame sessie. Ondernemers gingen zelf aan de slag met hun ambities en doelen. Daarmee is de basis voor een strategisch plan gelegd en is er voldoende stof om over na te denken.

 

Complexe wereld vraagt om flexibiliteit

We leven in een VUCA-wereld, die gekenmerkt wordt door een continue veranderende markt met hoge onzekerheid en complexiteit die lang niet altijd helder is. Wat vandaag is, kan morgen anders zijn. Het is belangrijk voor ondernemingen om snel te kunnen schakelen en de strategie van het bedrijf aan te passen als de markt daarom vraagt. OGSM sluit daar heel goed bij aan. OGSM staat voor Objectives, Goals, Strategies en Measures. In één oogopslag is duidelijk hoe verschillende onderdelen samenhangen met de doelstelling en met elkaar. Dit maakt het tot een krachtig middel om voortgang en focus te bewaken. Het dwingt ook om echte keuzes te maken en daardoor meer kans op succes te creëren. 

De OGSM dwingt ondernemers om na te denken over:
•    Wat je wilt en welke richting je uitgaat met jouw onderneming.
•    Hoe je daar komt en welke doelen je jezelf stelt om dit te bereiken.

 

Leren van elkaar

De deelnemers gingen in de eerste opdracht aan de slag met de Objective van het bedrijf. Wat maakt het bedrijf onderscheidend, wat is de essentie van het product of dienst? Maar ook wat is de drijfveer, waar sta je ’s ochtends voor op en wat maakt je blij? De uitkomsten werden plenair besproken waarbij het leren van elkaar centraal stond. In de tweede opdracht gingen ze aan de slag met de Goals. Welke (meetbare) doelen ga je stellen om daar te komen?

Basis voor strategisch plan

De deelnemers aan deze sessie waren positief over de invulling. Door elkaar een spiegel voor te houden zijn ze tot nieuwe inzichten gekomen. Daarnaast vonden ze het belangrijk om deze ochtend even stil te staan bij het moment. Waar sta ik nu, waar wil ik naar toe en hoe geef ik daar invulling aan? De eerste stap is gezet maar René Mol geeft aan dat het bepalen van een strategie niet in één ochtend kan. Daar moet je de tijd voor nemen. Met deze eerste aanzet hebben de deelnemers al wel een mooie basis gelegd.

Download presentatie 

 

 

Lees al het laatste

Nieuws