Kennisbank

Pitchen voor investeerders

Met een korte en krachtige pitch vergroot je de kans op een investering. Hier lees je waar een goede pitch aan moet voldoen. Bekijk ook het gratis webinar.

Met een korte en krachtige pitch zet je jezelf en jouw product of dienst neer als een interessante investering. Je vergroot daarmee de kansen om verder in gesprek te komen met mogelijke investeerders en dus op een financiering.

Wat zijn de kenmerken van een goede pitch?

Een goede pitch bevat de volgende 5 elementen die ook in het ondernemingsplan beschreven staan, maar dan kort en krachtig.

  • Wie ben je als ondernemer? Vertel kort wie je bent en wat jouw achtergrond is. Denk hierbij aan de reden waarom je ondernemer wil worden, maar ook aan ervaring en netwerk.
  • Wat doet jouw bedrijf en hoe ga je daar geld mee verdienen?
  • Marketingplan en marktonderzoek. Wie zijn de klanten? Noem kort op basis van marketingplan en marktonderzoek welke klanten je bedient, wat de markt is en hoe je jouw product promoot.
  • Waar ben je goed in? Benoem waarom klanten bij jou willen kopen, welk probleem je oplost en wat jou uniek maakt.
  • Hoeveel geld heb je nodig en waarvoor? Benoem hoeveel geld je zelf investeert en hoeveel geld je aanvullend nodig hebt. Doe tenslotte een voorstel wat de investeerder er voor terug krijgt.

Een investeerder valt niet alleen voor een idee. Een eerlijk verhaal, een sterke business case, realistische prognoses en jouw zichtbare passie zijn van belang. Bereidt je goed voor, bijvoorbeeld met het Business model canvas

Ben je een startende ondernemer? Wij helpen je graag op weg binnen onze Academy! Bekijk hier ons Kickstart programma. Heb je behoefte aan een sparsessie met een van onze coaches? Ook dat kan, neem HIER contact op en we helpen je verder met ondernemen. 

Een goede pitch is maatwerk

Onderzoek wat de investeerder die je spreekt belangrijk vindt. Zoekt de investeerder een veilige belegging of rendement? Realiseer je dat verschillende financiers ook een verschillende rol willen spelen. Ze willen helpen met de uitvoering of juist nadrukkelijk op de achtergrond blijven. Een goede klik met een financier is belangrijk! Het werk begint pas echt nadat overeenstemming is bereikt. Vanaf dat moment deel je het belang om van jouw bedrijf een succes te maken.

Video: Bedrijfspitch maken

  • Wees kort en bondig, een pitch duurt tussen de 1-5 minuten.
  • Schrijf de pitch in spreektaal, zodat het makkelijk te vertellen is.
  • Wees enthousiast. Toon passie voor wat je doet, verbaal en non-verbaal.
  • Met een krachtige opening heb je direct de aandacht.
  • Maak je pitch persoonlijk.
  • Blijf bij de kern van het verhaal.
  • Gebruik de tegenwoordige tijd. 
  • Vermijd jargon. Gebruik geen woorden die voor mensen buiten de branche onbekend zijn.
  • Maak jouw pitch op maat. Iedere investeerder is anders.
  • Sluit af met bijvoorbeeld een vraag: Waar kan ik je mee helpen?
  • Oefen jouw pitch met bekenden en/of voor de spiegel. Check of de toehoorder het verhaal begrijpt.

 

 

Heb je een vraag voor StartToGrow? Neem contact op met een van onze ondernemerscoaches.