Nu maak ik bewust tijd vrij om vooruit te kijken

Lieke Withagen

Kort nadat Lieke Withagen met Brownies & Downies in Bergen op Zoom startte moest ze haar verwachtingen al bijstellen. In positieve zin. “We groeiden veel harder dan we tevoren voor mogelijk hielden. Na een maand moesten we al kopjes en bestek bijkopen. Hoewel de keuken meteen te klein leek gaf dat wel een heerlijk succesgevoel”.

Achteraf snapt Lieke wel hoe die groei zoveel groter kon zijn. “Onze prognoses waren gebaseerd op landelijke franchise cijfers maar de meeste vestigingen zijn kleiner dan onze locatie. Dus die vergelijkingen klopten niet helemaal”. Toch is dat niet de enige reden waarom het meteen zo goed ging met haar lunchcafé. De kanjers, zoals zij de mensen met een beperking noemt die in Brownies & Downies actief zijn, zijn enorm gegroeid in hun kennis en kunde. “We kunnen nu meer gasten helpen met hetzelfde aantal kanjers en personeel”, vertelt Lieke trots.

Gasten komen graag terug

“Mensen vinden het leuk om door onze kanjers geholpen te worden en dat bepaalt de sfeer. Alleen daarom al komen gasten graag bij ons terug. We stellen ook hoge eisen aan de kwaliteit van het eten. Mensen zijn soms verbaasd bij het afrekenen en zeggen dan dat ze het eten ook écht lekker vonden. Inmiddels beschouw ik dat als een groot compliment voor zowel de kanjers als de koks.

Tijd is de vijand

Voor Lieke zelf is tijd de belemmerende factor.  “Ik  vind en vond dat ik veel in de zaak moet staan, het liefst elke dag, en dat maakt dat het er nauwelijks van komt om verder te kijken, te bezinnen en te ontplooien. Na het eerste jaar heb ik mezelf opgelegd om daar toch écht tijd voor vrij te maken. Ik stuur dus tegenwoordig niet snel meer iemand naar huis als het rustig is maar ga dan juist zelf uit de zaak om andere dingen te doen. En ik heb een collega ingewerkt die mij kan vervangen zodat ik wat vaker weg kan”.

Ambities

Nu ze de tijd neemt om vooruit te kijken krijgen ook haar ambities steeds meer vorm. Een vergelijkbaar concept, mogelijk in een andere branche staat op haar lijstje. Ze heeft nog geen concrete plannen maar weet wel aan welke voorwaarde nieuwe plannen moeten voldoen.  “Als het maar met dezelfde doelgroep is” stelt Lieke. “In Brownies & Downies bieden we onze kanjers een mooie dagbesteding en zijn we tegelijkertijd een commercieel bedrijf die zijn eigen broek kan ophouden, daar geniet ik van”.

Maak het verschil

In de opstartfase heeft Lieke veel geleerd en een goed netwerk opgebouwd door deel te nemen aan de Retail Academie van de StartersCentra West-Brabant. “Nu ik toe ben aan vervolgstappen kies ik uit het aanbod van de StartersCentra die bijeenkomsten en onderwerpen die me interesseren. Dat, en het feit dat ik dan ook weer gelijkgestemde ondernemers ontmoet die ook toe zijn aan groei, houdt me scherp. Ik raad elke ambitieuze ondernemer aan om te sparren met andere ondernemers, laat je inspireren, wissel ervaringen uit. Dat hoeft helemaal niet in dezelfde branche te zijn. Het is zelfs beter van niet. Een frisse blik van buitenaf geeft nieuwe inzichten waarmee jij het verschil kunt maken”, besluit Lieke.